Selasa, 29 Disember 2009

Antara Yang Lucah,Seni Dan Yang Ditindas




Gua ketawa saja tiap kali membaca komen-komen pembaca di Tukar Tiub yang membidas Hishamuddin Rais kerana menggunakan perkataan-perkataan serta imej-imej lucah dalam entri-entrinya.Sebelum tu,jangan anggap ni tulisan dari genre bodek.

Apa itu lucah atau kelucahan (obscenity)? Kebanyakan orang akan menjawab ianya penggunaan imej dan ayat-ayat berunsur atau berkonotasi seks.Definisi ini tidak lebih dari suatu konstruk oleh aristokrasi mekanikal/bourgeosie.

Sigmund Freud berkata dalam Three Essays On The Theory Of Sexuality bahawa kelucahan/kejijikan adalah satu mekanisme pertahanan untuk menghalang fikiran minda separa sedar dari mencapai pemenuhan kendiri (self-actualisation).Dalam kata lain,norma masyarakat berkenaan kelucahan adalah bertujuan untuk menumpulkan fikrah semulajadi dari berkembang dengan normal.Ia digunakan oleh daulah bertujuan mengkaburi dan menghalang minda dari menjana buah fikiran yang jujur.

Sekatan atau larangan terhadap kelucahan adalah undang-undang moraliti buatan manusia yang menyekat dan menanam satu penghalang automatik dalam individu.Lalu membuat individu sentiasa berhati-hati atas kepercayaan tak mahu melanggar peraturan fikrah ini.Akhirnya individu yang dibatasi benteng ini gagal dan tidak mampu mengekpresi naluri semulajadi,pendapat sebenar dan melawan demi kepercayaan dan keperluan.

Jikalau seseorang artis,penulis atau pemuzik itu menghalang dirinya dari mengekspresi mesej atau fikirannya secara menyeluruh dari elemen-elemen lucah,jijik,kotor maka dia bukanlah seorang yang benar-benar jujur.Dia tidak/ gagal melihat secara menyeluruh semua aspek dan faktor dalam mempersembahkan subjek atau karyanya.Dia cuma seorang poseur.

Woit,nanti dulu.Gua tak bermaksud kita semua wajib memasukkan elemen lucah dan jijik dalam apa-apa saja.Jika dirasakan perlu,kita tidak harus menghalang diri kita dari berbuat demikian.Kita ambil contoh penghasilan sebuah tulisan;kita bukan saja menggunakan perkataan yang "cantik" dan "berkias" tapi kita kena akui yang "buruk" dan "mudah" juga kena ada untuk membentuk suatu ayat."Artistic eloquence" yang meyakinkan adalah penerimaan kedua-dua belah aspek,yang cun dan yang hodoh."Yin" dan "Yang".

Berbalik kepada isu kelucahan.Penggunaan perkataan atau imej lucah dan jijik menambah estetika kepada karya.Jika kita mahu menghasilkan satu karya yang mahu menkomunikasikan penderitaan dan kesakitan -takkan lah nak gunakan ayat-ayat manis betul tak?

Dalam karya sastera,pemilihan perkataan sangatlah penting dalam membentuk imaginasi pembaca terhadap sesuatu mood atau emosi.Perkataan seperti "punai" atau "cibai",walaupun jika kita tak aplikasikan dalam konotasi seksual,adalah sangat berkesan dalam konteks menghuraikan kemarahan dan juga humour.Bukan saja amat catchy malah sangat versatile.

Dan ingin gua ajukan persoalan ini - apa sebenarnya yang jijik lagi menjengkelkan? Kebobrokan, kerakusan wang ringgit dan kuasa serta penindasan dan ketidakpedulian terhadap rakyat marhein oleh puak-puak bourgeoisie ataupun ayat-ayat yang kasar,lucah, kotor yang digunakan oleh kita untuk membidas dan menghina mereka? Takkan nak gunakan ayat-ayat sopan lagi mesra untuk ditujukan kepada malaon-malaon ni kot?

Jika kelucahan/kejijikan mampu mengejutkan orang ramai dari terus dikhayalkan dengan janji-janji kosong dan harapan palsu oleh daulah dan politikus serta menghentikan penghasilan manusia yang bonsai fikrah dan gagal mencapai potensi sebenar,maka sekurang-kurangnya ia adalah suatu "necessary evil" atau pun satu 'kawan sampingan'.

Kata-kata lucah adalah simbolik kepada penindasan rakyat.Kerana kata-kata ini sendiri "ditindas" disebabkan konstruk sosial manusia.

Dalam konteks seni,dah tentu seseorang pengkarya mempunyai jauh lebih integriti artistik dengan 'membogelkan' persona tulennya daripada seseorang yang dibelenggu self-sensorship.

5 ulasan:

Ez Puella Sapiens berkata...

Sometimes,obscene words are nessacary because our voice won't be listened for those deaf and ignorance people outthere.

But,behind those obscenity,there's a demand,to be clarified,to be acknowledge and to be heard,and everything that be done,there's a reason and consequences.

Johan 23.01.84 berkata...

yup,we should just be honest and not hold back our words..if we do,the message might be lost or diluted..

reverie berkata...

Should have limitations to everything. Principle of moderation as what Islam teaches us.
Yet, it's not justful to oppose a writer's way of saying things.
But maybe they're just not agreeing to his views and points.

However, being aggresive always make what you're saying seems to be in the spotlight.

Blog yang best. Akan selalu aku kunjungi.

Selamat.

Johan 23.01.84 berkata...

reverie - blog lu best..gua singgah selalu nanti..

Comrade Nami berkata...

Bila kita berbogel,itulah sebenarnya kejujuran kita.Takde sehelai benang pun yang menutupi badan kita.Kita nampak sopak,kurap,panau - semua kita dapat nampak.Baju kot,tali leher,seluar slack,atau segala apa pakaian yang kita pakai yang sering menutup kejujuran kita.

Gua bercakap dari segi falsafah beb,lu jangan lepas ni berbogel tengah-tengah ameer ehsan tu pulak..hahaha!