Selasa, 29 Disember 2009

Blues Hujung Tahun

Seperti biasa pada masa-masa macam ni,gua sedang dilanda krisis keyakinan hujung tahun.Simptomnya gua tak ada mood dan cepat menyampah.Geram dengan dunia dan diri sendiri.Seolah-olah dunia sedang menjerit "Berhentilah berharap,terima saja seadanya!" dan gua cuba memekakkan telinga.

Usia pun meningkat dan gua rasa terlalu banyak yang gua masih belum lakukan dan masa yang tinggal di atas muka bumi ni terlalu singkat.Tapi kan, 'year end blues' ni datang dan pergi begitu saja sejak 4 atau 5 tahun kebelakangan ni.Terima saja perasaan ni sebagai normaliti.Anggap je seolah satu kitaran fasa.

Walau apa pun,seperti biasa gua akan menutup tahun ni dan memulakan kalendar baru tanpa membuat sebarang azam baru.Bukan saja gua rasa ni perilaku yang poyo.Tapi kerana apa yang tertinggal akan tetap tertinggal jika kita mulakan kesemuanya dengan yang baru.Yang terlepas akan kekal terlepas.Tersorok,tersembunyi di khutub khanah memori dan sejarah.Tapi sentiasa tersedia untuk dirujuk kembali jika perlu.

Azam baru adalah satu "penindasan" kepada harapan lama.Kemahuan lama yang belum tercapai akan kita tinggalkan begitu saja tanpa ada daya untuk terus mencuba untuk mencapai impian itu.Hasrat yang belum tercapai akan kekal sehingga hembusan nafas terakhir kita.Ia tidak akan hilang.Kita saja yang membutakan diri dari menghadapi hasrat yang tak kesampaian.

Akan tetapi,tiada guna kita membanjiri hidup dengan penyesalan demi penyesalan atas kegagalan lalu.Yang lama wajib seiring dengan yang baru dan yang mendatang.Tapi cakap memanglah senang.Realitinya bila harapan lama bertembung dengan realiti baru,kita jadi bercelaru.Susah.Kacau bilau.Tapi nak buat macam mana? C'est la vie..Que sera sera..Memang ayat-ayat yang cliche tapi hidup ni memang cliche pun.

Tak payah lah buat resolusi tahun baru.Tak usahlah catitkan wish list.Bukan saja menambahkan beban kepada hidup yang dah sememangnya membebankan tapi kita tidak akan berhenti berharap.Kita tidak pernah puas.Dah sememangnya lumrah manusia.


I wish,I wish,I wish,I wish...I guess it never stops.. - Wishlist oleh Pearl Jam

11 ulasan:

Comrade Nami berkata...

Naziraf yang cool wakaka!

janganlah berharap lagi beb,layan je apa yang ada.

tahun depan rokok naik harga.sekian.

Johan 23.01.84 berkata...

Nami- maaf gua tak knl sape gades tu..hahahaha

Comrade Nami berkata...

tak kenal,kenal-kenalkan la hahahaha!

lrt ke sentul RM1.80 je..hahaha!

Johan 23.01.84 berkata...

Nami- awek mcm ni barulah cool: http://2.bp.blogspot.com/_qdIrwqKYXK4/SxCZrH9bZaI/AAAAAAAAAbo/9x8yqcZcB4A/s320/Photo+on+2009-11-28+at+11.29.jpg

Comrade Nami berkata...

haha!baca buku les misarables..

aku buku KBSM pun tak baca,nak baca buku tebal-tebal tu..tak berani ahh hahaha!

Johan 23.01.84 berkata...

Sebagai penganut free love,gua tiada masalah 'matters of the heart'..sekian..hahaha

Asparados berkata...

mcm mane dgn aku?i paid to get laid...hahahaha!aku nak jgk free love..uhhh~

anyway,thnx 4ur reinforcement back up b4...thnx dude..

Johan 23.01.84 berkata...

Aspa - hahaha siot la lu ni

Anti-ATM berkata...

Lagu wishlist ni teringat zaman jamming dulu selalu gak bawak lagu nih..

Terdengar lagu ni rasa macam gian nak jamming balik..

Asparados berkata...

jambu!sori la..kalu penginapan dan layanan tak seberapa...thnx sudi lepak bertandang umah gua..

Johan 23.01.84 berkata...

anti-atm - jgn bernostalgia lebih2..haha

aspa - xde ar,kitorg yg bikin semak hahaha..thanks wei