Jumaat, 11 Disember 2009

RUNUT: Dark Folke oleh The Observatory


(Ruangan RUNUT ni untuk celoteh pasal musik.)

The Observatory,sebuah band dari Singapura.Dark Folke ni album ke-4 dorang.Gua tahu ni berbunyi cliche tapi gua akan describe band ni as art-rock.Or avant-garde,if you please.

It's safe to say these guys have been listening to some 70s prog rock.Nama-nama seperti King Crimson dan Pink Floyd sudah tentu berkumandang di corong-corong ahli-ahli band ni.Ini gua find it appealing dan berani sebab prog rock dikira "regressive" untuk siapa-siapa yang memperjuangkan avant-garde dalam era sekarang.

Lu orang mungkin rasa album ni "tak rock la,beb" sebab ketidakhadiran ketukan drum sebagai kuasa propulsive dan tulang belakang album ni.Takde drum tak bermakna tiada rhythm,mind you.Sebaliknya,ini seolah-olah memberi lebih ruang lebih kepada idea-idea ekperimentasi dalam lagu-lagu mereka.Di sini roh Nick Drake telah meresap dalam ideologi musik mereka.In fact,mereka seperti Supersilent meets Nick Drake meets Mogwai.

Gua tak tahu sama ada mereka ni sengaja mahu push the listener's tolerance dengan runut-runut yang susah dihadam seperti yang dibuat oleh Radiohead dalam Kid A atau inilah gaya sebenar mereka.Gua tak dapat nak buat comparison dengan album-album terdahulu kugiran ni sebab ni first time gua layan musik mereka.Mereka lebih ke arah ambient dan dissonant walaupun terdapat lagu yang heavy " Decarn" dan "Blood Rising",ini pula influence dari drone metal.Keseluruhannnya,tiada chorus dan melodi yang tangkap layan(catchy).Seperti yang obvious pada tajuk album,feel dan mood adalah dark.Tekstur pula kasar dan folky.

Lirik-lirik,as you might expect sekarang,melankolik tetapi mengalir dengan glimpses of optimism dan harapan.Bunyi dan kata berjaya disatukan menjadi satu tesis coherent yang melabon tentang hidup dan mati serta everything in between.Dark Folke adalah satu perjalanan musika yang wajib dilalui keseluruhannya dari mula ke akhir untuk mendapatkan satu pengalaman bunyi yang lengkap.

Gua curious macam mana persembahan yang dorang sajikan ketika perform secara live.Album ni wajib didownload jika anda peminat Radiohead,Mogwai,Tortoise dan nama-nama yang gua sebut dalam ulasan ni.



N.B Dari semasa ke semasa gua akan cerita pasal musik,filem dan apa saja mengenai cabang-cabang seni lain.Tak ketinggalan,bola sepak jugak.Jikalau asyik-asyik falsafah dan politik,lebih baik jadi mat skema.Tapi kita wajib tahu,musik dan seni adalah manifestasi dari pemikiran manusia.Banyak kita boleh belajar dari mendengar musik dan menghayati karya seni. Siapa cakap keilmuan harus membosankan?

Tiada ulasan: