Ahad, 7 Februari 2010

Kekebalan dan Kerapuhan a.k.a Apa Dah Jadi Dengan M Night Shyamalan?






Saat membaca kembali catatan diari-diari lama gua dari tahun 1999 dan 2000 membuatkan gua tersenyum dan ketawa.Banyak pandangan yang telah berubah.Yang melucukan gua pernah dengan naive nya merasakan yang pemikiran dan idea tidak akan bertukar.Pengalaman dan peningkatan usia telah banyak merobek tanggapan-tanggapan terdahulu dan membentuk pemikiran yang seadanya sekarang.Ada fikiran yang telah gua tong sampahkan terus dan ada yang telah digilap dan diperkukuhkan.

Ada yang masih belum gua putuskan sama ada boleh disimpan atau dipersetankan.Salah satu daripada ini adalah pandangan gua mengenai pengarah filem bernama M Night Shyamalan.

Gua telah dengar banyak cakap-cakap yang tidak sahih bahawa terdapat sekurang-kurangnya 2 orang individu yang bernama M Night Shyamalan. Yang pertama ialah seorang auteur bertaraf intelektual dan mencabar pemikiran.Dia seorang Hitchcock zaman moden yang telah menghasilkan karya-karya hebat seperti The Sixth Sense, Unbreakable dan Signs. Berikutan filem Signs menemui pawagam, dipercayai ramai bahawa makhluk-makhluk asing berasa tergugat dengan manusia seperti Shyamalan dan telah menculiknya.Mereka telah melakukan eksperimen dan pembedahan otak,neuro dan genetik ke atas susuk ini.Ini mengakibatkan si Mamat itu bertukar menjadi Shyamalan yang ke-2.

Shyamalan yang kedua ini cuma mampu membuat filem yang setinggi-tinggi taraf pun cuma memberi kepuasan yang sedikit sangat seperti The Village dan fantasi gred C yang mengecewakan iaitu The Lady In The Water.Jelmaan kedua mamat ini gemar bertekak dan bertikam lidah dengan bos-bos studio Hollywood yang enggan membenarkannya meletakkan dirinya sendiri sebagai watak penting dalam filem.Dan kedengaran juga perangainya semakin mengada-ngada seperti primadonna.Selama ini dia sering muncul dalam filem-filemnya sendiri tapi cuma sebagai watak sampingan.

Apakah si Shyamalan ini seorang mengalami "split personality"?Jikalau begitu, dah tentu ini akan membuatkan dia lebih kreatif dan menghasilkan filem-filem lebih cemerlang tapi tak pun.Cuba bayangkan orang-orang seperti John Nash(ahli matematik dan ekonomi),Syd Barrett(ahli awal kugiran Pink Floyd),Brian Wilson (kugiran Beach Boys) dan William Chester Minor(penyumbang besar kepada kamus Inggeris Oxford) tidak mengalami schizophrenia? Dah tentu mereka tidak akan jadi hebat tanpa adanya masalah schizo itu.Jadi adalah seperti satu penghinaan kepada pengidap schizo untuk dikatakan kemungkinan si Shyamalan turut mengalaminya seperti mereka kerana dia telah makin mengarut,bukan makin bagus. Ada juga bisikan-bisikan yang menyatakan ura-ura "dua orang Shyamalan" itu diolah sendiri oleh Shyamalan dan para perunding imej dan pegawai perhubungan awamnya.Ini dilakukan untuk menghasilkan satu aura mistik mengenai dirinya.

Ok lah, sebenarnya gua mengarut je dengan teori "dua Shyamalan" tu.

Secara seriusnya,dah tentu gua akan memilih Shyamalan yang "pertama" jika dibandingkan dengan Shyamalan yang "kedua".Ini tak payah tanya pun tahu ape jawapan.Gua tahu kebanyakan orang akan berkata filem terbaiknya adalah The Sixth Sense.Bagi gua,dia mencapai kemuncak sebagai seorang penulis dan pengarah dengan filem Unbreakable. Cerita ini secara ringkasnya, melibatkan seorang lelaki kurang upaya yang sangat menggemari buku-buku komik yang cuba meyakinkan seorang pegawai keselamatan yang menghadapi masalah rumah tangga bahawa dia sebenarnya seorang superhero.

Filem Unbreakable ini mengandungi beberapa perkara yang amat menarik yang menjadikannya sebuah filem melintas genre yang walaupun agak absurd tapi meyakinkan.Pertama,aspek mitologi skripnya.Shyamalan mengajukan satu hujah yang kukuh berkenaan komik sebagai sebuah rantai kebal yang memberikan maklumat sejarah,falsafah,kemanusiaan dan umumnya persoalan tentang hidup ini.Gua bukan seorang peminat komik yang tegar tapi mereka yang yang sangat menggemari komik pasti bersetuju dengan apa yang gua katakan di sini.

Watak Elijah (Samuel L Jackson) mengalami satu penyakit pelik sejak dilahirkan lagi yang membuatkan tulang-tulangnya sangat 'fragile' seperti kaca.(Woit,ini bukan nak perli Owen Hargreaves,Louis Saha atau Michael Owen.) Tapi Elijah ni percaya sudah tentu ada seorang betul-betul bertentangan dengan apa yang dia alami,seorang yang "kebal" (unbreakable).Kisah ini merupakan suatu sentuhan yang genius pada tahap lakonlayar yang mengangkatnya melepasi jangkauan mitos dan teori konspirasi,walaupun ia sebuah fiksyen.

Aspek kedua, penggunaan manipulasi cahaya dan ruang yang oleh Shyamalan yang mengasyikkan.Babak pertama filem melihatkan lahirnya Elijah di dalam sebuah keretapi.Keadaan keretapi bergerak yang sesak dan traumatik dengan ditonjolkan oleh sebuah cermin besar,amat sesuai dengan saat doktor memberitahu bayi tersebuat dilahirkan dengan tulang tangan dan kakinya patah.Juga,ketika hampir di penghujung filem,sebuah babak di mana David (Bruce Willis) yang takut kepada air,hampir lemas.Artistik visual yang dipamerkan ketika ni amat mengkagumkan.

Filem-filem Sixth Sense, Signs dan Unbreakable memperlihatkan kebolehan Shyamalan menggunakan sepenuhnya ruang 4 dinding dalam menampakkan emosi paranoia terutamanya.Tidak hairanlah ketika itu dia mendapat nama jolokan "the new Hitchcock". Tambah pula dengan "twist" atau perubahan mengejut sering timbul di kemuncak kebanyakan filem-filemnya,mana tak "Hitchcockesque".

Gua mengaku tidak berapa menggemari filem The Usual Suspects arahan Brian Singer walaupun diakui mengandungi "twist" dalam plot yang dikatakan antara terulung dalam sejarah filem.Sebabnya gua rasa ia tidak kena atau tidak sejiwa dengan perjalanan plot sebelumnya,maka ia seolah-olah bukan bahagian penting kepada ethos ceritanya.Ini tidak bermakna gua tak anggap The Usual Suspects sebagai filem yang bagus,memang ia antara filem yang terbaik,akan tetapi cuma 5 minit yang saja tidak cukup untuk menganggungkan sebuah filem yang berlangsung hampir 2 jam.

Tentang ini lah di mana "Unbreakable" amat berkesan bagi gua."Twist" nya kena dengan perjalanan keseluruhan filem.Ia berpadanan.Berbeza tapi saling melengkapi.Seperti balak dan awek.Seperti orang Perancis dan orang-orang Eropah Mediterranean mahu air anggur yang diminum padan dengan hidangan makanan yang ditelan agar rasa di lidah memuaskan (after taste) selepas selesai makan dan minum.

Akhirnya,kehebatan Shyamalan tidak kekal lama.Tak "unbreakable" mamat ni.Kini "Shyamalan ke-2" yang mengambil-alih.Hasilnya dialog yang mudah dilupakan,plot-plot yang membosankan jika dibandingkan dengan standard sebelum ni dan dia sekarang sering mendapat pencalonan "anugerah" Razzie dan telah menggondol dua "kemenangan" Razzie ini,untuk Worst Director dan Worst Supporting Actor untuk lakonan Shyamalan sendiri dalam The Lady In The Water.

Hasil dari menonton filem-filem Sixth Sense dan Unbreakable lah telah menarik minat gua terhadap filem-filem Alfred Hitchcock kerana ketika itu gua terbaca Shyamalan ni mengidolakan Hitchcock dan dipengaruhi oleh teknik-teknik dan gaya Hitchcock,yang ketaranya "twist" pada plot dan gemar muncul sebagai watak sampingan (cameo role) dalam filem sendiri.Tanpa meminati filem Shyamalan,kemungkinan gua tak akan ada minat mendalam kepada filem dan men-discover pengarah-pengarah filem hebat lain.

Barangkali apa yang berlaku dengan Shyamalan di kala ini sebenarnya sebuah "twist" dalam plot hidupnya dalam perfileman.Jika begitu,ingin gua nyatakan "twist" ini tak berkesan langsung.Walau betapa mengecewakan pun filem-filemnya sekarang,termasuk yang paling baru keluar tahun 2008,The Happening, gua masih menunggu dia kembali.Jika Nicholas Anelka yang dulunya sering bertelingkah dengan kelab-kelab lamanya dan berperangai "primadonna" kini boleh berdamai di Chelsea malah menemui kembali rentak lamanya di padang bola,kemungkinan kita boleh mendapat kembali Shyamalan yang kita kenal dulu.

Maka gua tidak akan sewenang-wenangnya terus mentongsampahkan fikiran dan tanggapan lama yang telah gua simpan mengenai si Syhamalan ni.Jika gua cakap gua tidak lagi minat langsung dengan Shyamalan,nanti muncul pulak sesiapa yang kenal gua dari zaman remaja dan menjerit "You lie!" seperti diteriak oleh ahli kongress Amerika Joe Wilson kepada Barack Obama.Gua tak mahu menjadi seperti Ibrahim Ali yang pernah bersumpah dia akan mencium bontot Mahathir Mohamad jika dia berbaik semula dengan Mahathir.(Tak tahu lah sama ada dia dah cium ke belum,tapi tu cerita lain lah.)

Bukan semua idea dan pandangan yang kita pegang adalah "unbreakable" atau kebal.Makin banyak kita berjalan dalam penerokaan hidup,banyak yang akan kita temui lagi .Tidak bermakna kita harus buangkan yang telah kita kumpul sebelumnya.Ini bergantunglah,kalau kita terbukti salah,salah lah.Tapi gua percaya dengan meningkatnya usia dan makin dewasa,kita dah wajib mengenalpasti prinsip-prinsip yang akan kita bawa hingga ke liang lahad.Jika tidak,kita cuma manusia yang akan disamakan dengan satu spesis amfibia yang melompat-lompat tak tentu arah dan kita sering dengar dan baca kini sudah makin banyak telah menetas dan menjadi berudu.Mereka ini bakal menjadi katak tak lama lagi.

Sekarang ini,gua cuma boleh tunggu dan lihat.Seteruk-teruknya filem Shyamalan sekarang,sekurang-kurangnya dia tak pernah menggunakan dialog yang bodoh lagi bangang lagi tak masuk akal seperti " Can I fuck you today?" dalam filemnya. Katakan kalau ada nanti,maka gua akan bersumpah di masjid bahawa gua tak pernah minat M Night Shyamalan.

Kejap.Macam lain macam je bunyi perenggan-perenggan di penghujung tulisan ni? Er..anggaplah sebagai "twist" dalam plot cerita.

8 ulasan:

amini amini berkata...

...aku da cakap...
...kes dak sepul ni bangang sangat...
...skrip dak dajah pat...
...tengok borat lagi bagus...

Ez Puella Sapiens berkata...

by the way i think,although i'm not a fan of M Night Shyamalan but on thing I'm agree on you is "Unbreakable" and "The Sixth Sense" are the best movies he ever done.

"Signs" are not convincing me much,though some might say,he's out of tune nowadays.Glitz and glamor,what do you expected?

Can you comment a Canadian movie called "Juno"?Although it's a teenager story,where average 15-18 years old will watching it,I heard this movie have a big impact toward teenage pregnancy not just in Canada,also in US,Europe and Japan.

I watched this movie yet I still don't want to get pregnant.I've already saw my sister in law got suffer a lot with it hik hik!

Jerinho berkata...

god is too big for just one religion...

aku nak tanya pendapat hang psl ayat alqur'an

"innaddiina'indallahil'islam..."

(sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam)

Dari Jalan Kopi berkata...

kau bolih tolong aku?
review pulak pasal sudu mee shyamalan II - bolih?
kehkehkeh. tapi tolong jgn libatkan ibrahim ali.
kehkehkeh.

Johan 23.01.84 berkata...

Yun - tengok drama RTM lg bagus hahaha..

Ez - yup,juno is good..will try to write about it next time..

Jerinho - sume org akan ckp agama dia je yg betu..smpai bila manusia nk bertekak psl ni?..komen ko ni xde kena mengena dgn tulisan ni,sorry..tu je

DJK - belum habis shooting lagi hahaha

Anak Abdullah berkata...

bro..aku tak boleh nak komen post ni..tak tau ape2 pasal movie...

anyway..nombor aku bangunberdiri ada..mintak kat dia boleh je..

kalau boleh nak hang jangan la tengok movie..kih3

Johan 23.01.84 berkata...

anak abdullah - tulisan ni bkn sekadar psl filem..

Aril Cantona berkata...

I see dead people..hahaha!