Rabu, 3 Februari 2010

Lipas dan Kafkaesque

Terbangun awal pula pagi ni.Gara-gara ada lipas menjalar di muka gua.Celaka betul,macam mana pulak rumah ni boleh ada lipas.

Dah tak tahu nak buat apa sebab dah terbangun,gua bukak lah laptop.Takde mood nak membaca mahupun mendengar musik atau nak pegang gitar.Menulis lagilah mampus gua tak ada kederat pagi-pagi buta.Lalu gua pun melayarlah laman-laman web seni (bukan layan porno,ok).

Lalu terjumpalah gambar lukisan ni :


Ironi betul.Baru kena "serang" dengan lipas tadi.Terfikir sejenak.Teringat akan novel Metamorphosis oleh Franz Kafka . Gua ketawa kecil dalam hati.Dah lah semalam baru gua menulis pasal eksistensialisme(walaupun sebenarnya Kafka tak diiktiraf sebagai eksistentialis).

Baru saja melewati usia 26 tahun 2 minggu lepas, tak terdaya nak halang peningkatan usia.Transformasi (metamorfosis) dari anak muda ke anak muda tak berapa muda.Lepas tu,rasa semacam 'helpless' nak lakukan apa gua nak lakukan dengan halatuju hidup kat negara ni.Memang agak Kafkaesque mood hidup gua baru-baru ni.

Ini baru pasal perihal peribadi gua.Persekitaran kita bagaimana?

Satu ulang-tayang sandiwara yang 'absurd' dari sedekad lalu baru bermula di negara kita ni.Lagi sekali Kafkaesque.Kenapa? Sebab gua teringat kepada novel The Trial. Orson Welles pun ada buat filem berdasarkan novel Kafka ni.

Tak cukup Kafkaesque lagi? Hmm..ingat tak Najib Razak dan projek GTP (Government Transformation Programme) nya yang dikecohkan minggu lepas? Kan Kafkaesque tu! Sebab ada perkataan "transformation". haha.


P.S: Selamat harijadi ke-59 kepada Hishamuddin Rais.