Selasa, 10 Ogos 2010

Tolong Jangan Muntah Baca Catatan Ini





Hidup adalah jejaring. Takdir satu titik bertemu dengan takdir titik yang lain, juga yang lain, terus yang lain lagi, ditambah yang lainnya lagi, hingga akhirnya mengikat membentuk tali yang menjerat atau bersimpul.

Sekarang kau dan aku sudah menjadi satu.Tak ada lagi misteri. Tak ada lagi tirai yang menutupi jawapan atas pertanyaan dan persoalan.Jaringan sosial,pesanan teks ringkas,panggilan telefon,harapan,usaha,mimpi,nasib dan dan dan...semuanya telah membawa ke titik pertemuan ini.

Namun begitu,aku,mungkin kau juga, masih menyimpan pertanyaan tentang momentum titik pertemuan ini.
Aku tahu, jika memang ada hal penting, kau mungkin akan menyampaikannya padaku; kau akan mengurai satu persatu hal-hal yang mungkin saja masih kau simpan di situ, di bilik hatimu.(aku tak boleh masuk ruang kecil sebab aku ada claustrophobia kahkahkah)

Memang kurasa pertanyaan demi pertanyaan datang berulang-ulang menuntut penjelasan.Tetapi apakah semuanya yang aku hendak tahu benar-benar penting untuk diketahui? Seperti mengapa aku boleh ada perasaan yang begitu mendalam terhadap kau.

Sebagaimana sering terjadi, isi kepalaku kini memuatkan pertanyaan-pertanyaan yang cenderung agak abstrak sesekali sangat 'absurd'.Mungkin disebabkan aku terlalu risau akibat ketidakyakinan terhadap diriku.Ini pun satu perasaan yang aku sedar wujud dalam diriku,seperti semua orang juga,hanya bila aku mengenali kau.

Apa ini ada kaitannya dengan yang pernah Socrates nyatakan bahawa wawasan dan pengetahuan yang betul dapat mendorong pada tindakan yang tepat? Kalau begitu,maka jenis “wawasan dan pengetahuan yang betul” macam apa dan macam mana? (ini pun menjadi persoalan baru kahkahkah)

Mungkin aku terlalu berpegang kepada apa yang diajukan oleh Rene Descartes, rasionalisme - tentang 'clear and distinct ideas' dan positivisme oleh Comte.Hingga aku lupa hakikatnya segala epistemology dan teori-teori saintifik tidak mungkin dapat menjawab semua pertanyaan.Bak kata Chris Martin dalam lirik lagu "The Scientist" oleh Coldplay - "Questions of science, Science and progress, Do not speak as loud as my heart". Abaikan saja semua method saintifik dalam hal ini.

Tapi yang aku tahu dan mahu -  kau dan aku perlahan-lahan mulai bersama-sama mengetahui semuanya. mari kita nikmati pengembaraan yang indah ini, tentang pertanyaan-pertanyaan yang sedia ada dan akan timbul nanti, sambil sesekali merayakan kegilaan kita bersama-sama.

Sesungguhnya kita tak benar-benar pasti bagaimana semua ini bermula dan apa yang akan berlaku nanti.Kerana aku bukanlah malaikat yang berjalan di atas landasan lurus,maka aku akan membuat silap.Tapi niat aku cuma mahu mengecapi yang indah dan kepastian dengan kau.Yang aku yakin,hidup kita tak akan lagi sama seperti dulu.Harap menjadi lebih bermakna.